34 dagar kvar

 


Idag blev det en ledig dag. Vandrade med folkmassorna för att vinka grattis till bröllopsparet.

När jag såg säkerhetspoliserna åka förbi, med hörselsnäckor och såg såg extemt viktiga ut, tänkte jag. Skulle man ha gjort något viktigare i livet? Jobbat för säpo, studerat avancerad fysik eller vad kan man göra som är viktigt? Men när jag tänker efter, tycker jag att alla är viktiga av den enkla anledning att dom finns.

Eller som Abid skriver i sin uppsats. ”Människors lika värde innebär dock att urvalsgrunder måste avvisas. Rik eller fattig, gammal eller ung, ”nyttig” eller ”onyttig” får inte spela någon roll. Samtidigt är vi ju olika som individer, har olika personliga egenskaper, etc. likheten i värde innebär en garanti för rätten att vara annorlunda. Det är när olikheten vänds mot människan och blir ett mått på hennes värde som människovärdet är hotat."



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0